Seznam herců a režisérů

John Lasseter

Herec / Režisér
Sdílet:

Osobní informace

  • Jméno: John Lasseter
  • Datum narození: 12, led 1957
  • Země: Hollywood, California, USA
Social:

Životopis

John Lasseter vstoupil do filmové historie v roce 1995, kdy zrežíroval první počítačem animovaný celovečerní film Toy Story - Příběh hraček, který mu vynesl Oscara za zvláštní přínos kinematografii. Dalšího uznání se dočkal v souvislosti s filmy Život brouka (1998) a Toy Story 2: Příběh hraček (1999), které zrežíroval, a trojicí snímků Příšerky, s. r. o., Hledá se Nemo a Úžasňákovi, u níž zastal roli vedoucího výroby. Letos získal ocenění na shromáždění ShoWest, kde mu účastníci výstavy přiřkli historicky první cenu za průkopnictví v oblasti animace. V únoru mu asociace Visual Effects Society udělila prestižní ocenění Georgea Meliese.

Lasseter zastává ve studiu Pixar pozici výkonného kreativního viceprezidenta. V průběhu své bohaté kariéry napsal a zrežíroval spoustu krátkých filmů a televizních reklam z produkce Pixaru, mezi něž patří Juxo Jr. (nominace na Oscara v roce 1986), Red’s Dream (1987), Tin Toy (Oscar v kategorii nejlepší animovaný krátký film v roce 1989) a Knick Knack (1989). Podílel se také na filmu Mladý Sherlock Holmes (1985), v němž měl na starost návrh a animaci jedné z postav.

Lasseter se začal o krslené příběhy a animaci zajímat už jako student na střední škole a v té době napsal o své vášni několik dopisů do studia Walt Disney. U Disneyho právě vznikal studijní program CalArts, do nějž se Lasseter jako druhý přijatý žák dostal. V CalArts strávil čtyři roky a oba animované filmy, které v té době vytvořil – Lady and the Lamp a Nitemare – získaly Studentské Oscary.

Během letních prázdnin Lasseter pracoval u Disneyho jako učeň a po zdárném zakončení studia v roce 1979 tam získal stalé místo. V průběhu pěti let, které následně u Disneyho strávil, se podílel na filmech jako Liška a pes nebo Mickeyho vánoční koleda. Disneyho film Tron (1982) jej inspiroval k tomu, aby s jedním ze svých kolegů, Glenem Keanem, zrealizoval vlastní experiment – na 30sekundovém testu dokázal, že tradiční ruční kresba může být vhodně zkombinována s počítačovou kamerou a prostředím.

V roce 1983 přijal pozvání spoluzakladatele Pixaru Eda Catmulla a navštívil oddělení počítačové grafiky společnosti Lucasfilm. To, co viděl, jej okamžitě uchvátilo. Ohromen potenciálem v oblasti animace, který v nových technologiích spatřoval, v roce 1984 Disneyho opustil a přešel k Lucasfilmu, kde měl původně zůstat pouze měsíc. Ten se však protáhl na půl roku a Lasseter se postupně stal jednou z nejdůležitějších součástí týmu, z nějž nakonec vznikl Pixar. Když pak přišel s myšlenkou propůjčit vlastní osobnost dvojici stolních lamp, zrodil se revoluční krátký film Luxo Jr.

Roku 2006 přišel do kin další velice ambiciózní projekt filmového studia Pixar, Auta (Cars).

Newsletter

Přihlašte se do našeho newsletteru a zůstaňte v obraze, jaký film pod šírým nebem Vás v Praze čeká

Social

Search